Sunday 2 September 2012

~Perkara MEnakotkan~


Hari Raya Kali ni.. kitaorang beraya umah En.suami.. macam biasa la.. huhu... Banyak agenda yang diorang atur lepas raya nt... nk g kenduri la.. nk g beraya umah sedara mara sebelah diorang la.. nk wat mkn-mkn umah kakak2 n abang2 la.. mcm2.. aduhai.. bengkak kaki weh... masa ari raya pun dah bengkak kaki.. baru jalan dekat2 situ.. sabo je la... Ha!.. apa yang aku nk cita kt sini mmg kejadian yang menakotkan... dan ini pengalaman pertama aku berhadapan dengan 2 perkara ni.. sampai skarang masih terbayang2 kt mata aku....
macam ni... menda pertama ialah pengalaman ketika pulang kenduri dari ipoh umah adik ayah mentua... masa tu raya ke-4.. kitaorang bertolak 3 biji kereta dari umah mentua ke ipoh dalam kul 9.00 pg.. n sampai dalam jam 12.00 tgh ari lebih kurang.. masa p kenduri tu.. aku n anak menakan sebelah suami n en.suami saja dalam satu kereta.. mak n ayah mentua tumpang kereta kakak ipar... alhamdulillah.. kami semua sampai ipoh dengan selamat... lepas dah makan.. pengantin2 pun dah datang... dah siap berkompang.. bergambar...jam dah menunjukkan pukul 3.30 ptg... kami semua pun asa dh boleh bertolak balik kot.. x larat.. panas semua ada.. cuaca x yah kata la.. mmg panas sgt... pastu masa balik plak.. kami balik 2 biji keta.. abg n kakak2 dia naik satu keta... mak n ayah mentua naik ngn kami 1 keta.. kakak ipar n abg dia yang 1 keta lagi dah nak lik umah depa kt Bidor.. jadi yang balik kedah cuma 2 biji kereta je la... abg n kakak2 dia bertolak lebih awal dari kami... tertinggal la kami kt belakang.. tp x kisah la.. sbb en.suami mmg pro jalan kt ipoh... 
nak jadi kan cerita.. masa otw balik.. perjalanan atas highway la ni.. dah lepas terowong apa semua... ujan plak kat sini setempat..kt sini setempat... sebelah balik ke k.l jgn dok kata la.. jem teruk baq hang... aaku dok belakang ngn mak mentua aku... tido la apa lg.. sakit pala.. panas... ayah mentua dok depan... en.suami drive... aku tido pun bukan tido x sedar2... tido pun sat pejam mata.. sat buka mata.. sbb takot gak tido masa perjalanan.. 

masa aku terjaga tu aku tengok kt depan tepi jalan tu ada 2 excident.. en.suami pun bawak slow la kt situ.. masa tu plak.. depan kami.. ada sejibik kereta yang qalit tengok excident tu.. n sebuah lori yang agak laju di belakang kereta tersebut... lorong sebelah lg yang keutara jugak ada sejibik keta.. jadinya... depan kami ada 3 kenderaan... keta pertama tadi.. mungkin pemandu dia qalit dok tengok excident tepi jalan tu... dia x sedar kot stereng dia dah terkona ke tepi jalan n hampir langgar budak2 runner excident yang tegnah berkumpul kt moto.. bila dah hampir terlanggar budak2 tu.. dia kona stereng mai tengah jalan.. lori yang follow belakang dia tadi mana la nk sempat benti terus.. dia tekan break sampai memusing2.. keta yang terkona td terus kena libas ngn lori tu.. dah jatuh ke bawah dari jalan raya.. mmg kepek gak la pintu keta org tu.. keta yang sebelah lorong lagi tu terus benti...kalu lori tu pusing lagi mmg mcm kena tunggu nk kena libas la keta tu... keta kami plak betoi2 depan lori tu... nasib la lori tu stop berpusing n lori tu menghadap betoi2 depan keta kami... mengucap panjang la...takot sgt... kalu kena libas ngn lori tu.. x tau la... sbb mmg laju dia berpusing.. banyak kali plak tu.. aku mmg terkejut sgt... 

dah balik pun kami semua masih terbanyang2 keadaan masa tu.. alhamdulillah.. kami semua bersyukur sgt.. sbb x terlibat dengan keadaan mcm tu... minx simpang la... tu la salah satu pengalaman yang menakotkan pernah aku alami... 
yang lagi satu nanti aku cita lain... lagi seram... huhuhu.. tunggu taw...

No comments:

Post a Comment