Sunday 2 September 2012

~Best ke RAYA!!~


Sori.. Agak lama i x update blog ni.. cuti raya.. biasa la.. sibuk.. p sana p sini.. sampai bengkak kaki2.. aduhai.. hehe.. masa raya ni la nak p jalan umah adik beradik kt kampung.. umak Pak long mak long.. paktih maktih.. paktam maktam.. pak njang mak njang.. semua2 la... 
Aku macam biasa la... raya haji ka.. raya posa ka.. raya umah en.suami.. ermm.. bukan nak kata apa la.. umah belah mentua aku x berapa meriah.. x sama mcm umah belah abah aku.. belah aku.. mmg meriah... tambah2 semua kakak2 n adik2 aku balik beraya bersama2... kami plak adik beradik ramai... 10 org semua... 8 pompuan 2 lelaki.. campur mak abah.. cukup sedozen... hehe.. tu x campoq menantu2 lagi.. menantu laki ada 4 org.. cucu abah baru ada 3 org... tahun depan insyaallah.. bertambah lagi 2 cucu.. menantu pun insyaallah akan bertambah.. hehehe..
selalunya raya posa semua dapat berkumpul sekali... sebab dapat cuti agak panjang.. kalu raya aji.. x berapa la.. sbb ada yang x balik.. sebab cuti sat sangat.. aku plak mmg tiap2 raya balik.. sbb bos aku org melayu.. n dia pun lik beraya di perak/kedah... kami sebagai pekerja apa lg.. challo la bila tiba hari raya.. hehe...
Sebut pasai berkumpul di hari raya ni.. mmg terasa sgt kemeriahannya bila kt umah abah aku masa sebelum aku n kakak2 aku kawin.. dulu... kami wat kuih raya.. mmg wajib.. yang wat aku la.. kak aku ada yang support duit.. ada yang tolong pilih kuih apa nk wat... lagi satu kek coklat.. mmg wajib la.. tu la yg aku akan wat utk umah abah aku tiap2 tahun.. sebab.. aku memang minat masak.. tp time raya atau time balik kampung.. x da la aku masak apa2 pun.. kak aku yang keja warden penjara ni lagi expert.. kita oder ja.. nt siap la menu yang kita oder tu... best sgt... 
bila dalam 2 ari lagi nk raya... semua dah pakat2 ada...pagi2 lagi.. bangun..buka daun ketupat... mak plak.. sebelum ni menjual kecik2 kuih tempeyek... kayu burok.. kerepek pedas.. kuih loyang... ada la wat siket2... dulu.. mangkit pagi.. tengok2 mak dah mesin tepung dia... nk wat kelonsong batang burok.. kita pun tolong la ramai2... bg cepat siap... mesin tepung wat kerepek... tolong la siket2...petang2 plak,... bersih umah.. kemas2 umah... lap tingkap.. buang sarang labah.. susun pokok bunga... esok tu plak.. bila abah dah beli daging.. untuk wat gulai.. tolong mak potong daging..adik laki plak.. tolong mak mesin nyok... bila dah lepas maghrib tu.. ketupat pun mak dah tanak... aku la org pertama mak akan panggil utk balot.. pastu k.long.. pastu kak no 3.. pastu adik laki no 7.. kami ja yang tahu balot tupat... yang lain.. x reti.. hehe.. kalu belajar pasti boleh ja... 
dah lewat malam plak.. time wat kek.. sbb time tu dapor dah x guna.. boleh la letak oven butterfly atas dapor.. lepas dah siap semua.. baru kemas2 dapur.. n tido... esok awal2 pagi.. bangun2.. buh kueh raya dalam balang.. letak depan.. mancuh air kordial dalam tong besaq siap2.. buh kueh n tupat dalam pinggan2.. n antar umak...long.. ngah.. tok lang.. umah lang.. umah yang dekat2 kok tu la... pastu semua pakat besiap segak2...pastu yang laki semua wajib g masjid.. semayang raya... yang pompuan lak.. ikot la.. nk p atau x..
Tau x.. aku seumur idup sampai skang ni.. x penah p semayang raya... sungguh.. sampai dah kawen ni pun x penah p... sbb masa kecik2 dulu.. mmg teringin sgt nk p.. tp abah ada moto ja... kalu p pun.. adik laki n abah ja.. pastu adik laki sorang lagi tumpang sepupu... la ni.. walaupun anak2 dah ada keta... kami yang pompuan2 ni.. x berapa cargas nk kalot p semejid... yang p.. mak.. kak long... kak2 n aku x p pun.. kadang2 asa malu bila pikir2 x penah p semayang raya... tengok la.. raya2 akan datang aku nk p jugak.. walaupun sekali... insyaallah... 
Bila abah n adik beradik yang g semayang dah balik.. semua pakat berkumpul... salam minx ampun... amik gambar.. mkn kueh raya... pastu baru la g beraya umah sedara mara yang lain.... hurmmm.... best sgt bila dapat wat mcm ni tiap2 tahun bersama keluarga... 

#Rindusangatmacamtu#

No comments:

Post a Comment